1500 öğrenciyle araştırma: Okulda gürültü varsa başarı düşüyor

Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları uzmanı Prof. Dr. Erol Belgin, Ankara’da ekibiyle birlikte 15 semtteki 15 okulda eğitim gören 1500 öğrenci üzerinde gürültünün etkilerini araştırdı. 750’si araç trafiğinin yoğun olduğu caddelere yakın, diğer 750’si daha sakin bölgelerdeki okullarda eğitim gören öğrenciler üzerinde yapılan araştırmada, gürültü arttıkça öğrencilerin başarı oranının düştüğü ortaya çıktı.

Buna göre; gürültünün yoğun olduğu cadde kenarındaki okullarda bulunan öğrencilerin başarı oranının, sessiz ve sakin bölgelerdeki okullarda eğitim gören öğrencilere göre yüzde 16 ile 36 arasında daha düşük olduğu belirlendi. Araştırmada ayrıca hava kirliliğinin etkisinin de yine öğrencilerde başarı oranını düşürdüğü tespit edildi.

DHA’ya konuşan Erol Belgin insan sağlığı için işitme sisteminin çok önemli olduğunu ve bu sistemin de ayakta kalabilmesi için birtakım kurallar olduğunu belirterek şunları söyledi: “Bunlardan en önemlisi de gürültüye maruz kalmamak. Buna ilişkin dünya standartları var. DRC dediğimiz ‘zarar verme eşiği’ anlamına gelen değerler var. İşitme sisteminin hasar görmemesi için, içerideki hücrelerin tahrip olmaması için en önemli şey sesin belli bir şiddeti aşmaması gerekir. Dünya standardında bunun da skalası 85 desibeldir. 85 desibeli aştıktan sonra kulaktaki hücresel yapıda kırılmalar, bozulmalar oluyor ve ‘akustik travma’ dediğimiz özellikle yüksek frekanslar, tiz seslerin tamamıyla ortadan kalkmasına neden oluyor.”

Prof. Dr. Belgin şu bilgileri verdi:

“Uçak inerken, nereden bakarsanız 130-140 desibele kadar artan bir ses şiddeti var. Bu ses şiddetine maruz kalınan yerde ya da çevresinde bir okulunuz, eğitim yeriniz varsa oradaki çocukların hepsinin başarı düzeyini, birçok gelişimsel özelliklerini olumsuz etkiliyor. Bizim yaptığımız araştırmada gürültünün, çocuklarımızın başarı oranlarına etkisi ve patolojilerle ilgili durumlarına baktık. Evleri cadde üzerindeyse, bunlardaki kulakla ilgili bozukluklar, başarılarındaki eksiklikler; ayrıca okulları gürültülü bir konumdaysa, sakin ve sessiz olan bölgelerde bulunan okullardaki öğrencilere göre başarı oranı çok daha düşük. Çok sessiz ve sakin bir bölgede bulunan eğitim kurumunda eğitim alan öğrencilerin başarıları, gürültülü ortamdaki özellikle ilkokul öğrencilerinin başarılarından yüzde 36 daha fazla” diye konuştu.

(HABER MERKEZİ)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir